Kurátoři výstavy: Jan Švankmajer, Ivo Binder
Retrospektivní výstava tvorby Jana Švankmajera (*1934), přední osobnosti české filmové a výtvarné scény posledních čtyřiceti let, jehož dílo je úzce spjato s filozofií hermetismu, tvůrčími postupy surrealismu a inspirací sahající až k Rudofu II., s nímž jej spojuje záliba v kuriozitách a alchymii.Výstavní kolekce přibližuje Švankmajerovu tvorbu v celé její šíři, od přípravných kreseb a surrealistických koláží a frotáží přes mnohoznačné taktilní a erotické objekty až po ukázky autorových filmových experimentů.
Jako synonymum pro surrealismus bývá nejen českou veřejností vnímána tvorba filmového režiséra, scénáristy a výtvarného umělce Jana Švankmajera (*1934). Imaginací překypující, bohaté a žánrově různorodé dílo jediného českého umělce zastoupeného ve stálé expozici londýnské Tate Gallery nyní v retrospektivním výběru představuje Muzeum moderního umění v Olomouci. Výstava zhruba tří set Švankmajerových prací – kreseb, frotáží, objektů, grafik, ale také loutek nebo pracovních fotografií k filmům, kreslených scénářů a plakátů. Výstava v Muzeu moderního umění se odehrává hned ve dvou výstavních prostorách – Obrazárně a Mansardě – a podle kurátora Iva Bindera představuje Švankmajerovu tvorbu v celé její šíři a v retrospektivním sledu od konce 50. let do současnosti. „Poukazuje na to, jak je jeho filmová tvorba neoddělitelně spjata s ostatními výtvarnými projevy, ať už jde o kresby, koláže, frotáže, objekty nebo taktilní umění,“ řekl kurátor výstavy Ivo Binder. Název Možnosti dialogu odkazuje ke stejnojmennému filmu z roku 1983 a Švankmajer jej použil proto, že nejlépe vystihuje smysl výstavy. „Snaží se totiž ukázat, jak moje filmy vedou dialog s volnou tvorbou a jaké jsou možnosti tohoto dialogu.“
Možnosti dialogu také poodhalují autorovy inspirační zdroje a důležitost spolupráce se ženou Evou (1940–2005), která je podepsaná pod výtvarnou stránkou některých filmů. „Řada vystavených scén z filmů je naše společná práce. Také jsem do výstavy zařadil několik Eviných obrazů a mediumních kreseb, protože dokreslují jednotlivá témata výstavy, ale i náš společný život,“ vysvětlil Švankmajer.
Při příležitosti olomoucké výstavy se na trh dostává monografie věnovaná autorovu dílu v českém a anglickém jazyce z nakladatelství Arbor vitae. Autory koncepce knihy jsou Bertrand Schmitt a František Dryje, na její realizaci se podíleli i další autoři.
„Monografie je sestavená chronologicky jako biografie umělce, jednotlivé oddíly sledující jeho životní a tvůrčí etapy navíc doplňují eseje, v nichž se autoři zabývají charakteristickými motivy Švankmajerovy tvorby. Pro Arbor vitae je to již šestá knižní spolupráce s Janem Švankmajerem. „Setkání s tímto autorem pro nás bylo, surrealisticky řečeno, iniciační,“ (Martin Souček)