Objevná celobarevná obrazová knížka autorek Hany Klínkové, Marie Rakušanové a Ivany Jonákové přináší poprvé vyvážené informace o „šumavské tvorbě“ dvou výjimečných uměleckých osobností – věhlasného rakousko-českého ilustrátora, kreslíře a spisovatele Alfreda Kubina (1877–1959) a u nás v posledních desetiletích zaslouženě doceňovaného českého malíře, grafika, řezbáře, typografa, fotografa, spisovatele a básníka Josefa Váchala (1884–1969).
Vydáno ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni.
Objevná celobarevná obrazová knížka autorek Hany Klínkové, Marie Rakušanové a Ivany Jonákové přináší poprvé vyvážené informace o „šumavské tvorbě“ dvou výjimečných uměleckých osobností – věhlasného rakousko-českého ilustrátora, kreslíře a spisovatele Alfreda Kubina (1877–1959) a u nás v posledních desetiletích zaslouženě doceňovaného českého malíře, grafika, řezbáře, typografa, fotografa, spisovatele a básníka Josefa Váchala (1884–1969). V úvodní studii (Alfred Kubin, Josef Váchal a Šumava) pojednává Hana Klínková o osudovém, ale přitom nezávislém vnitřním propojení Kubina a Váchala milovanou Šumavou, přestože se přes vzájemný respekt a obdiv osobně neznali. V jejich životě i díle lze nalézt mnoho až neuvěřitelných paralel a fascinujících rezonancí. Během své osobité a osamocené cesty čerpali z podobných zdrojů – bohaté obraznosti, fantastiky, romantiky, světa snů, mystiky a vizí. Fenomén Šumavy jim oběma velmi významně zasáhl do výtvarné tvorby, nejvýmluvněji působí pozoruhodná příbuznost Kubinova cyklu Fantazie na Šumavě s Váchalovou Šumavou umírající a romantickou.Výhradně Kubinovi se pak věnuje Marie Rakušanová ve stati „Vzrušený klid“ Alfreda Kubina, kde mimo jiné upozorňuje na mimořádně velký Kubinův zájem o české umění i kulturu obecně. Autorka shrnuje stav kubinovského kunsthistorického bádání a zmiňuje se i jeho o filozofických východiscích a názorech. Ivana Jonáková uzavírá textové oddíly publikace příspěvkem Krása a hrůza v krajinách Josefa Váchala. Připomíná důležitost krajinomalby, jež stála na samém začátku Váchalovy umělecké cesty, zmiňuje vyhraněný umělcův vztah k přírodě, vliv malíře Aloise Kalvody, německého pozdního romantismu, Muncha a expresionismu. Za rozhodující ovšem autorka považuje Váchalovo rozhodnutí věnovat se nadále především dřevorytu a neopomíjí klíčovou inspiraci básnickými texty, v nichž umělec nalézá „barevné hotové obrazy malířské“. Při práci na této ojedinělé publikaci autorky nově zhodnotily rozsáhlý pramenný materiál. Díky tomu se zde objevuje i řada zajímavých, dosud neznámých detailů z osobního života se zákonitým zrcadlením v díle obou solitérních osobností. Jde o atraktivní zpracování přitažlivého tématu, doprovázené více než 150 barevnými reprodukcemi, z nichž jsou dvě třetiny prezentovány v celostránkovém formátu. Závěr knihy tvoří životopisné přehledy s dokumentárními snímky protagonistů a podrobný seznam vyobrazení.
Knihu si můžete prolistovat zde: https://www.youtube.com/watch?v=MrplDvsiAms&list=UUMhT5Yk-rWBUJ4CY4clQ9-g&index=104