Publikace věnuje pozornost aktuálnímu a dosud nezpracovanému tématu: vlivům původních kultur subsaharské Afriky, Oceánie a Ameriky na české výtvarné umění v letech 1850-1950.
Tyto vztahy jsou obecně označovány termínem primitivismus. Kniha se soustředí nejen na konkrétní díla, spojená s africkým, oceánským a indiánským uměním, ale rovněž na obecnější pohled na cizokrajné kultury s řadou stereotypů, bezprostředně souvisejících s kolonialismem. Primitivismus není pouhou estetickou kategorií, ale i svědectvím o politických, sociálních a morálních aspektech mimoevropských a evropských kultur. Autor díky využití současných teoretických přístupů kriticky a nově interpretuje řadu fenoménů, například účast českých cestovatelů, sběratelů a umělců na koloniálním diskurzu, jejich rasové postoje či vztah ke kanibalismu. Na druhé straně sleduje také prosazování ideje ušlechtilého divocha a její konkrétní projevy ve výtvarných i literárních dílech. Kniha rovněž přibližuje obsah nejdůležitějších mimoevropských sbírek českých umělců.